D1 var trods sejlnummeret ikke første båd der blev søsat. D2 kom i vandet juni 1974 nogle uger tidligere. Maja var ejet frem til 1999 af Jan Ebert hvor båden blev solgt og gennemgik en større renovering og fik navnet “Stella”. 25 aktive år med utallige kapsejladser og sommerture kan ikke udgå at sætte sine spor, så båden havde brug for ny indenbordsmotor, ny rig der blev en anelse højere end klassereglerne tillader, nyt teakdæk og meget andet.
I 2009 blev båden købt tilbage af Jan Ebert i fællesskab med sønnen Thomas Ebert og fik igen navnet Maja.
Maja afviger fra klassereglerne på mastehøjden (+0,7 m) og J-målet (+0,2 m). J-målet skred lidt under renoveringen da det var nemmest at flytte den nye rulle under dæk en smule længere frem pga et eksisterende skot. Og mastehøjen blev valgt ud fra ønsket om at få en lidt mere harmonisk rig (Som båden iøvrigt var tiltænkt fra starten af…. men i 1974 var det ikke muligt at fremskaffe længere maskerør). Men som nævnt var den nye ejer ikke kapsejler og havde ikke fokus på klassereglerne.
Længde af bom, fokkelig og forstagshøjde overdæk er inden for klassereglerne.
For at MAJA kan kapsejle med så lille afvigelse som muligt til klassebåden, har vi valgt at reducere genuaens areal tilsvarende det lidt større storsejl den højere mast har givet. Derved er DH-målet stort set som klassebådens.
Molich X Meter no. 5
Båd navn: Ninka
Bygget på Hundested Bådebyggeri i 1974
Købt i 1975 af Poul Jørgensen Glostrup
Hjemhavn Brønbystrand
Solgt i 1979 til Mogens Jepsen Ringkøbning.
Fik navnet: Fribytter
Solgt i 1986 til Louis Arthur Bannov Mørk. Frederiksberg
Hjemhavn Svanemøllen
Fik navnet: Gitte
Louis var 72 år da han købte båden og 92 da han solgte den.
Trods den høje alder cyklede Louis fra Frederiksberg til Svanemøllen havn hver dag i sommerhalvåret for at sejle og være i båden.
Solgt i 2006 til Niels Juul Hansen Odense.
Hjemhavn: Kerteminde
Fik igen Navnet: Ninka
De første år efter overtagelsen blev Ninka renoveret en del.
bl.a. nyt ror og mast med mere.
Solgt i 2020 til Jesper Vind-Andersen.
Hjemhavn Skælskør
Bibeholder navnet Ninka
D8 og D9 er søsterskibe og blev søsat i 1975. Bådene var tænkt som en genoplivning af de legendariske meterbåde med flushdæk, ratstyring og 3 cockpit, hvoraf salonen udgjorde det ene. D9 blev gennemgribende renoveret i 2011 og ombygget, således at båden i dag betjenes i ét cockpit og styres med rorpind. D9 blev i 2016 tildelt præmien “Concours d’elegance” i anerkendelse af den gennemgribende ombygning.
En stille dag på fjorden!
Afriggerkapsejladsen “Trangmanden Rundt” september 2015 (foto: Claus Bjerre).
Søsat 1977 – af hvem?
Hvordan så den ud, og hvad var udstyrslisten – er der nogen, der har billeder, så vil jeg gerne have kopier.
Per Risvangs far har været ejer. Er der billeder og oplysninger om hans periode, modtager jeg dem gerne.
Bent Lundberg Pedersen, Korsør køber båden i 1993.
Teak i cockpit og kistebænke fornyet 2004.
Skrog, ruf og cockpit sprøjtelakeret 2005.
Teakdæk og lakeret maghogni skandæk 2005.
30 HK Lombardini motor 2010.
Langtur til Den Botniske Bugt sommeren 2013.
Steen E. Nielsen, Skive køber båden august 2013.
GPS og trådløse instrumenter 2014.
Hansen og Hamacher mast i standardlængde med dobbelt salling 2015.
Kahyt: træ lakeret med Epifanes Rubbed Varnish, og skrog malet med Epifane Monourethane.
El renoveret og ny VHF med AIS 2016.
Bunden totalrenoveret med Copper Coat og ny vandlinje, samt nyt køleskab med kompressor 2017.
Under dørk: spander forstærket med kulfiber og epoxy, alt nymalet med Epifanes Polyurethane. Montering af 12 V lænsepumpe 2018.
Ny sejlgardarobe: Ullman Sails: Storsejl, fog og Code Zero 2019. Spiler fra Elvstrøm Sails 2014.
Vinter 2021-22: Selvstyrer under dæk med fjernbetjening af den gamle Raymarine ST2000+.
Vanilla benyttes primært til familie- og ferieture samt lokale onsdagssejladser og Limfjordens distancesejladser.
Billedet er fra Classic Fyn rundt 2014. Min første Fyn rundt som skipper i egen båd. I 2014 var der frisk vind hele vejen rundt om Fyn og det var en fornøjelse at sejle Molich. Mine gaster der kom fra andre både var bare solgte. For fanden da hvor den sejler godt blev der sagt flere gange.
Historik:
- Bygget og søsat i 1997 som Styrbjørn II
- Skiftede navn til Josephine undervejs!!
- Ejet af Peter Holm frem til 15/9-1984 hvor den blev solgt til 3 anpartshavere.
- Ejet af anpartshavere frem til 25/6-1991 hvor den blev solgt til Kisten Müller.
- Ejet af Kirsten Müller frem til 28/6-2013 hvor den blev solgt til Claus Christensen.
D34 skiftede ejer og navn i 2020, og hedder nu Fru Bak
Eowyns historie
Eowyn er bygge i 1980. Hun hed oprindeligt Sunrise.
Har vist været nogle år på Malloca.
Jeg købte henne under navnet Lüt Dearn af en Tysker i Hamborg i 2012.
Sidst i 80’erne blev den renoveret i Lynæs og fik muligvis nyt teakdæk.
I 2014 fik jeg sat en ny motor i. En Volvo Penta D1-20. Det blev et rigtig fint resultat og den er næsten lydløs i forhold til den gamle.
I 2016 fik båden ny rig og rullegenua
Båden bliver primært brugt som tur båd med familien. Weekendture og sommertogt i dansk og svensk og tysk farvand.
Båden skiftede ejer i August 2020